Hoofd Menu
TwitterFacebook
Menu

Slagingspercentage

Slagingspercentage

 
Er zijn 2 soorten methodes in de rijschoolbranche.
 

Rijschool met een hoog slagingspercentage

Rijscholen die voor een hoog slagingspercentage gaan: Bij deze rijscholen ben je als cursist vaak minimaal 50 tot maximaal 70 rijlessen kwijt. Deze rijscholen verplichtten cursisten een CBR tussentijdse toets te doen.

Voordeel je hebt veel rij ervaring opgebouwd en je bent goed op examen niveau.

Nadeel is wel dat je enorm veel lesgeld kwijt bent, want de lestarieven van rijscholen met een hoog slagingspercentage zijn vaak aan de hoge kant. Daartegen over staat dat je kans hebt je rijbewijs in 1 of 2 keer te halen dit hoeft niet altijd zo te zijn. De rijscholen die werken aan een hoge slagingspercentage kiezen meestal ook bewust zelf wanneer cursisten examen mogen doen.

Voorbeeld:  de instructeur heeft 10 mogelijke examen kandidaten waarvan 6 sterke cursisten en 4 zwakke cursisten.  De instructeur laat de 6 sterke kandidaten examen doen alle 6 slagen van de 4 zwakke cursisten laat de instructeur 2 examen doen, beide cursisten zakken. Door deze methode zal de rijschool aan het eind van de kwartaal update op de site van CBR slagingspercentage worden beoordeeld als een rijschool met als slagingspercentage 66 – 70 %.

 

Rijschool met een laag slagingspercentage

Rijscholen met een laag slagingspercentage: Bij deze rijscholen heb je vaak te maken met onervaren instructeurs. Het doel van de rijschool is niet het verdienen op lesgeld maar op examen en herexamengeld. Bij deze rijscholen is kwaliteit leveren niet van toepassing. Deze rijscholen adviseren ook bijna nooit om een tussentijdse toets te doen.

Voordeel als cursist bepaal je zelf of je na 5 of 10 rijlessen al een examen doet en het lesgeld is meestal laag.

Nadeel je bent niet volledig opgeleid op het CBR examen niveau, hierdoor zal je meerdere keren zakken voor je examens met als gevolg dat je uit eindelijk veel examengeld kwijt bent en niet meer gemotiveerd bent om je rijbewijs te halen.

 

Werkwijze Rijschool Nederland

Samen met de cursist zullen we een stappenplan maken  voor  het behalen van een hoog slagingspercentage tegen een lage lestarief. Wij adviseren een cursist altijd een tussentijdse toets doen.  Het voordeel hiervan is dat je ervaart hoe zo een examen dag er uit ziet en wat het niveau is, wat het CBR van jouw verwacht. Voor je tussentijdse toets kan je vrijstellingen verdienen voor het onderdeel bijzondere verrichtingen ( stop – parkeer – omkeer opdracht of helling proef ) dit hoef je dan op je 1e examen niet meer te doen. Het voordeel hiervan is dat je examen hierdoor korter zal zijn en je minder kansen hebt om fouten te maken op je examen dag zelf. Door je tussentijds weet je ook direct wat je mogelijke verbeter punten voor het examen. Na zo een tussentijdse toets heb je nog even de tijd om aan deze aandachtspunten te werken samen met je instructeur ( trice ).